Nasze misje w oku reportera

Odsłony: 619

Livre 40 ans OMIZ okazji 40-lecia przybycia oblatów na Madagaskar ojciec Henryk Marciniak (misjonarz na Madagaskarze - dyrektor Centrum Audiowizualnego OMIFILM) i ojciec Jarosław Różański (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, na którym jest kierownikiem sekcji misjologii i kierownikiem Katedry Historii Misji) wydali książkę-album dotyczącą historii Delegatury na Madagaskarze do 2020 r.DVD Complet

Natomiast Centrum Audiowizualne OMIFILM przygotowuje serię reportaży z każdej misji. Zakończyliśmy już 3 reportaże z naszych placówek na francuskiej wyspie La Reunion i z naszych 3 parafii w Toamasinie: pw. św. Jana Chrzciciela, pw. Notre Dame de Lourdes i pw. św. Eugeniusza de Mazenoda. Powstały też reportaże o prenowicjacie w Toamasinie, Mahanoro  i w Marolambo oraz o parafii pw. św. Jana Pawła II w Morondawie, parafii pw. św. Eugeniusza de Mazenoda w Sahalavie i o Scholastykacie w Mahamanina. Poza tym nakręciliśmy również 4 reportaże dotyczące specyficznej pracy oblackiej: Apostolatu Ludzi Morza, Kapelanii Uniwersyteckiej, Centrum Audiowizualnego OMIFILM oraz naszej drukarni i księgarni OMISTIMP. Wydaliśmy też dwie płyty DVD z naszego Kongresu i uroczystości zakończenia jubileuszu 40-lecia naszej Delegatury.

Niestety, pandemia Covid-19 opóźniła kręcenie filmów. Przez prawie 8 miesięcy nie można było się przemieszczać między poszczególnymi prowincjami Madagaskaru. Po zniesieniu zakazów przemieszczania się, OMIFILM wyruszył do Befasy, aby przed wyjazdem ojca Marka do Polski nakręcić tam reportaż.

CovidBefasy 01Befasy 03Befasy 04

Natomiast w grudniu pojechaliśmy do naszej nowo utworzonej misji w Volobe. Ucieszyłem się, gdyż tam zaczynałem moją pracę misjonarską (1988-1990). Trzeba było przemierzyć prawie 800 km, aby przybyć z Fianarantsoa do Toamasiny. Z Toamasiny do Volobe (55 km) zostaliśmy zawiezieni wypożyczonym samochodem terenowym (misja czeka na nowy samochód) – 24 km asfaltem, 13 km ciężkiej i błotnistej drogi do promu w Andringaringa i później 18 km do Volobe. Droga wraz z przeprawą promem zajęła nam 5 godzin. Trzeba wspomnieć, że jest to elektrownia wodna, która daje prąd dla Toamasiny.

Mapa Secteurs

Podróż 01Podróż 02Podróż 03

Granice misji

Volobe jest nową misją utworzoną 22 listopada 2020 r. (przedtem była tylko sektorem, do którego dojeżdżali ojcowie z Toamasiny). Cała misja liczy obecnie 12 sektorów składających się z 56 wspólnot chrześcijańskich, 12 inspektorów i ponad 140 katechetów. Do najdalszej wioski, jak mówią misjonarze, jest ponad 200 km i te trasę trzeba pokonywać pieszo – nie ma dróg nawet dla motorów.

00 Jirama 0100 MEglise 0100 Mission 02

01 Planche 0101 Planche 0201 Planche 0301 Planche 0501 Planche 0601 Planche 0701 Planche 0801 Planche 0901 Planche 0401 Planche 1201 Planche 11

01 Planche 1701 Planche 2001 Planche 14

01 Planche 1001 Planche 1301 Planche 1501 Planche 1602 Kościół 0102 Kościół 0202 Kościół 0402 Kościół 0502 Kościół 0602 Kościół 0702 Kościół 0802 Kościół 10

Rozpoczęliśmy kręcenie dronem (widoki z lotu ptaka). Następnie pokazaliśmy codzienną mszę świętą, pracę pastoralną, wszystkie stowarzyszenia oraz Kianja Zaza (ogród zabaw dla dzieci). Nakręciliśmy życie ludzi w wiosce, a także codzienne życie wspólnoty oblackiej. Obecnie jest tu dwóch ojców: Krzysztof Koślik – superior i ekonom oraz Hissène Razoky. Jest też scholastyk Docellin Totomalaza na stażu pastoralnym.

00 Drone 0200 Rzeka 0200 Volobe 0100 Volobe 03

Poszliśmy też do buszu, do wioski Ambalavia, droga zajęła nam 2 godziny pieszo. Mieliśmy jednak tragarzy do noszenia całego sprzętu. Kręciliśmy misjonarza idącego do wspólnoty chrześcijańskiej, przywitanie przez tamtejszą wspólnotę, przygotowanie do liturgii, katechezę, spowiedź i samą mszę świętą.

00 Wioska 0300 Wioska 05

00 Wioska 0100 Wioska 02

Przeprowadziliśmy także wiele wywiadów z misjonarzami, katechetami i inspektorami, z młodzieżą i rodzicami. Ostatnim punktem nagrywania była uroczysta Eucharystia, w czasie której 131 młodych i starszych ludzi przyjęło sakrament bierzmowania.

00 Bierzm 0100 Bierzm 0300 Bierzm 02

00 Bierzm 04

Cieszę się bardzo, że po prawie 31 latach mogłem powrócić do mojego punktu wyjścia w pracy misjonarskiej. Cieszy, że nasza praca nie poszła na marne, ale się rozwija w dobrym kierunku. Wielu ludzi po dłuższym zastanowieniu się przypominało sobie moją osobę i mogliśmy powspominać nasze wspólne działania.

Pozostało jeszcze do nakręcenia: Ambinanindrano (misja i nowicjat), Masomeloka i Antananarywa. Po zakończeniu będziemy mieli wspaniałe archiwum: książkę i kolekcję 19 płyt DVD z każdej naszej misji.